************************************************************************
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی:
رشتههای دانشگاههای استان گلستان در حال فرسودگی است/ عامل بیانگیزگی تحصیلی در مدارس مشخص نبودن ورودیهای دانشگاهی است
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی با بیان اینکه رشتههای دایر در مراکز دانشگاهها در حال فرسودگی است، گفت: بازسازی و بهروزرسانی رشتههای مراکز آموزش عالی استان گلستان ضرورت دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کردکوی، نشست مشترک رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهرستان کردکوی ظهر امروز با حضور فرماندار کردکوی در دانشگاه پیامنور این شهرستان برگزار شد.
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی در این نشست با اشاره به تشکیل کارگروه در شورای عالی انقلاب فرهنگی با هدف نظمدهی به کنکور سراسری، اظهار کرد: بنده در سال 1388، در یک کنفرانس بینالمللی به شیوه جذب دانشجو در کنکور سراسر اشاره کردم و نسبت به ناسامانی و بینظمی ایجاد شده در ورودیهای کنکور سراسری هشدار داده بودم.
* متأسفانه آموزش عالی به هرم سنی و جمعیتی توجه نمیکند
حبیبالله نجفی با بیان اینکه جذب همه ورودیهای کنکور سراسری به دانشگاهها با ماهیت علم همخوانی ندارد، گفت: برونرفت از شرایط فعلی نیازمند نگاه ویژه مسؤولان است تا مشکلات مربوط به حوزه دانشگاهها و مراکز آموزش عالی حل شود.
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی با اشاره به هرم سنی و جمعیتی کنکور سراسری استان گلستان در سال 1396، یادآور شد: در سالجاری 24 هزار و 510 گلستانی در کنکور سراسری شرکت کردند که از این تعداد بیش از 14 هزار و 827 نفر زن و 9 و 683 نفر مردم بودند.
وی اضافه کرد: از بین 24 هزار و 510 گلستانی شرکتکننده در کنکور سراسر، 14 هزار و 939 نفر در رشته علوم تجربی و یک هزار و 926 نفر در رشته ریاضیفیزیک و مابقی در سایر رشتهها شرکت کردند.
نجفی با بیان اینکه آمار شرکتکنندگان کنکور سراسری در استان گلستان نشانه بیماری در رشته علوم تجربی، کاهش دانشجو در رشتههای ریاضی فیزیک و علوم انسانی و حضور اکثریت بانوان در کنکور سراسری است، خاطرنشان کرد: مسؤولان امر باید برای حل این مشکل تدبیری بیاندیشند.
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی با بیان اینکه در سالجاری از دو شهرستان کردکوی و بندرگز 833 نفر در کنکور سراسری شرکت کردند، گفت: شهرستان کردکوی پنج دانشگاه و در بندرگز چهار دانشگاه وجود دارد که این تعداد شرکتکننده و گرایش دانشآموزان به یک رشته نگرانکننده است.
وی با بیان اینکه آموزش عالی برای برونرفت از مشکلات فعلی راهی جز توجه به هرم سنی و جمعیتی کشور، استانها و شهرستانها ندارد، تأکید کرد: متأسفانه در حال حاضر آموزش عالی به هرم سنی و جمعیتی توجه نمیکند.
*ضرورت بازسازی و بهروزرسانی رشتههای مختلف دانشگاهی در گلستان
نجفی با بیان اینکه رشتههای دایر در مراکز دانشگاهها در حال فرسودگی است، بیان کرد: بازسازی و بهروزرسانی برخی رشتههای مراکز آموزش عالی استان گلستان ضرورت دارد، حال آنکه با توجه به ساختار فعلی دانشگاهها بازسازی رشتهها غیرقابل انجام است.
رئیس دانشگاه پیام نور کردکوی با بیان اینکه در حال حاضر رشتههای تحصیلی در استان گلستان افسارگسیخته است، متذکر شد: برای حل مشکلات مربوط به حوزه دانشگاهها در استان گلستان بهتر است تیمی در استان تشکیل شود تا ضمن مشخص کردن حدود ورودیهای دانشگاهها، رشتههای تحصیلی را براساس نیازهای استان و شهرستانها ساماندهی کنند.
وی با اشاره به فقدان تحصیلات تکمیلی در برخی شهرستانها، اذعان کرد: دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کردکوی و برخی شهرستانهای غرب استان تحصیلات تکمیلی ندارند.
نجفی با بیان اینکه سطوح تحصیلات مراکز آموزش عالی در سطح کارشناسی وضعیت مطلوبی ندارند و بیمارند، یادآور شد: در صورتی که ورودیهای مراکز آموزش عالی در سطح کارشناسی به همین شیوه تداوم یابد آموزش و پرورش ما نیز آسیب میبیند، اگرچه امروز بیانگیزگی تحصیلی در مدارس نشأتگرفته از مشخص نبودن ورودیهای دانشگاهی است.
انتهای پیام/83018/
**************************************************
*********************************************
فرماندار کردکوی:
بخشی از ناکامیهای دانشگاهها به مدارس ارتباط دارد/ دانشگاهها در کنار مباحث تئوری به آموزش عملی و کاربردی توجه کنند
فرماندار کردکوی با بیان اینکه بخشی از ناکامیهای دانشگاهها به مدارس بازمیگردد، گفت: در صورتی که ساختارها در آموزش و پرورش بهدرستی شکل بگیرد بخشی از مشکلات حوزه دانشگاه و مارکز آموزش عالی حل خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری فارس از کردکوی، مجتبی جمالی ظهر امروز در نشست مشترک با رؤسای دانشگاهها و مراکز آموزش عالی شهرستان در دانشگاه پیام نور کردکوی، با اشاره به کاهش ورودی دانشگاهها و مشکلات حوزه آموزش عالی، اظهار کرد: تعدد و فراوانی دانشگاهها در سطح کلان موجب ایجاد نگاه تجاری به بحث آموزش شده که این دیدگاه و جذب دانشجو با هدف حفظ و بقای دانشگاهها علاوهبر زیرسوال رفتن رسالت مراکز آموزش عالی، نگرانکننده است.
وی با بیان اینکه اگرچه حل مشکلات مراکز آموزش عالی و دانشگاهها زمانبر و پرهزینه است اما در میانمدت حل خواهد شد، گفت: افزایش تعداد دانشجوها و مراکز آموزش عالی موجب میشود که بهتدریج بهجای مدرک، سطح دانش و آگاهی فارغالتحصیلان دانشگاهی برای جذب و اشتغال ملاک قرار میگیرد.
فرماندار کردکوی متذکر شد: با وجود اینکه اشتغال در جامعه امروز وضعیت مطلوبی ندارد اما اگر فرد تحصیلکرده، دانش و آگاهی کافی را داشته باشد و تئوریمحور و مدرکمحور تحصیل نکرده باشد، برای اشتغال شانس بیشتری دارد.
جمالی با بیان اینکه عدم برخورداری فارغالتحصیلان دانشگاهی از سواد و دانش لازم به جامعه آسیب میزند، تصریح کرد: به نظر میرسد در آینده کمیت در حوزه آموزش جایگزین کیفیت میشود و معیارهای جذب و اشتغال فارغالتحصیلان دانشگاهی، سطح دانش و سواد آنها خواهد بود.
وی با تأکید بر اینکه همه دانشگاهها باید طرح کارورزی و آموزش کاربردی را جدی بگیرند تا دانشجو ضمن آموزش تئوری، به طور عملی و کاربردی آموزش ببیند، بیان کرد: یکی از راهکارها برای جبران آسیبهای وضع موجود ورود طرحهای کارورزی و آموزش عملی به دانشجویان در همه رشتهها است.
فرماندار کردکوی اذعان کرد: بخشی از ناکامیهای دانشگاهها به مدارس و آموزش و پرورش بازمیگردد، در صورتی که ساختارها در آموزش و پرورش بهدرستی شکل بگیرد بخشی از مشکلات این حوزه حل خواهد شد و اینطور نمیشود که 70 درصد دانشآموزان به رشته علوم تجربی گرایش پیدا کنند.
جمالی با بیان اینکه دانشآموزان مقطع ابتدایی، راهنمایی و ... طی دوران تحصیل باید با مفاهیم اقتصادی، اجتماعی و امثال آن آشنا شوند، خاطرنشان کرد: باید طرحی نو در اندازیم و دانشآموز را طوری تربیت کنیم که فردی فعال باشد تا دانشی که فرا میگیرد صرفاً تئوریمحور نباشد و دانشآموز از ذهن عملیاتی برخوردار باشد.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاهها علاوهبر آموزش تئوری به آموزش عملی رشته مربوطه نیز توجه کنند، ابراز کرد: در صورتی که دانشگاهها آموزش عملی و کاربردی را در دستور کار خود قرار دهند علاوهبر جبران نقصهای حوزه آموزش، دانشجویان را برای اشتغال آماده میکنند.
انتهای پیام/83018/
********************************************
*****************************
بیانیه مشترک دانشگاهیان شهرستان کردکوی در محکومیت سخنان سخیف ترامپ در خصوص جمهوری اسلامی ایران
********
***************************************
*********************